یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: «هدایت تحصیلی» یا همان «انتخاب رشته دبیرستانی‌ها» سال گذشته به اندازه کافی خبرساز شد؛ آنقدر که اجبار در این موضوع پای رئیس‌جمهور را هم به این ماجرا باز کرد و در نهایت قرار شد هیچ دانش‌آموز پایه نهمی دیگر به اجبار انتخاب رشته نکند و در همان رشته‌ای درس بخواند که علاقه دارد.

حالا و درحالي‌كه 4‌ماه تا موعد اين كار براي دانش‌آموزان پايه نهم زمان باقي است، يك‌بار ديگر اين موضوع حاشيه ساز شده است. خلاصه ماجرا اين است: در شيوه‌نامه جديد هدايت تحصيلي آمده است كه اگر دانش‌آموزي خارج از حدنصاب‌ها امتيازي كسب كند و باز هم براي ورود به رشته‌اي اصرار داشته باشد، مي‌تواند به مدرسه غيردولتي برود، اين يعني باز كردن راه براي توسعه مدارس غيرانتفاعي و كوچاندن اجباري دانش‌آموزان به آنها؛ موضوعي كه انتقاد نمايندگان مجلس را به‌دنبال داشته و وقتي خبري‌تر بشود حتما اعتراض والدين و دانش‌آموزان را هم به‌دنبال خواهد داشت.

  • واكنش رسمي

منتقدان شيوه هدايت تحصيلي معتقدند يكي از اهداف اين كار پركردن ظرفيت غيردولتي‌هاست.معاون پرورشي وزير آموزش و پرورش هم اين موضوع را رد نمي‌كند و به همشهري مي‌گويد: «تلاش مي‌كنيم حداكثر ظرفيت در مدارس براساس تقاضاي دانش‌آموزان ايجاد شود، ضمن اينكه استفاده از ظرفيت مدارس غيردولتي بد نيست.» مهدي فيض در پاسخ به اينكه اعضاي كميسيون آموزش معتقدند هدف از شيوه هدايت تحصيلي سال گذشته رونق بيشتر مدارس غيردولتي بود، توضيح مي‌دهد: «استفاده از ظرفيت مدارس غيردولتي جزو مزاياي نظام ماست و در قانون اساسي نيز آمده‌ است. يعني مدارس غيردولتي بخشي از ظرفيت‌هاي نظام آموزش‌وپرورش است، اينها به‌اصطلاح نخودي اين سيستم كه نيستند، آنها هم بخشي از ظرفيت ما هستند. بنابراين، اينكه دانش‌آموز برود در مدارس غيردولتي ثبت نام كند بار منفي ندارد.» مهم‌ترين استدلال فيض «محدود بودن ظرفيت مدارس دولتي» است، او مي‌گويد: «مثلا تعداد مدارس دولتي كه بتوانند رشته تجربي ارائه كنند با توجه به اينكه دولت هم بايد معلم، مكان و‌ آزمايشگاه اين مدارس را تأمين كند، محدود است.آيا راهي جز اين مي‌ماند كه ما بخشي از اين ظرفيت را به‌طور طبيعي براي مدارس غيردولتي لحاظ كنيم؟

  • مجبور هستيم از اين ظرفيت هم استفاده كنيم.»

سال گذشته مشخص شد در مناطق برخوردار شانس دانش‌آموزان براي ادامه تحصيل در رشته دلخواه به‌مراتب بيش از دانش‌آموزان مناطق كم‌برخوردار است.در مناطق برخوردار چون فضاي آموزشي بيشتر است براي مثال دانش‌آموزان با نمرات پايين‌تر مي‌توانند در رشته تجربي يا رياضي ادامه تحصيل دهند ولي در مناطق كم‌برخوردار چون ظرفيت كم است اين امكان وجود ندارد. فيض اين پرسش كه چنين وضعيتي در تناقض با عدالت آموزشي نيست را چنين پاسخ مي‌دهد: «براساس شيوه‌نامه جديد هدايت تحصيلي تا پايان اسفند تقاضاي اولويت اول دانش‌آموزان در مناطق بررسي مي‌شود مثلا اولويت اول چند دانش‌آموز در يك منطقه رشته تجربي است. از پايان اسفند امسال تا پايان خرداد سال آينده فرصت داريم تا ظرفيت را براساس اولويت اول دانش‌آموزان به حداكثر برسانيم، البته اولويت اول مدارس دولتي ولي اگر باز هم تقاضا بيش از ظرفيت مدارس دولتي بود مجبور هستيم از ظرفيت مدارس غيردولتي هم استفاده كنيم. البته در شيوه‌نامه امسال اگر دانش‌آموز در منطقه خودش نتواند اولويت ثبت‌نام را براي رشته خاصي كسب كند با آن امتيازي كه دارد مي‌تواند به منطقه ديگري مراجعه كند و در قياس با آن منطقه اگر ظرفيت اجازه مي‌داد ثبت‌نام كند.»

  • واكنش در مجلس

اظهارات معاون پرورشي وزير در حالي است كه برخي نمايندگان منتقد جدي اين رويكرد هستند.در يك نمونه عليرضا سليمي، عضو هيأت رئيسه كميسيون آموزش و تحقيقات مي‌گويد:« موضوع هدايت تحصيلي بهانه‌اي است براي سوق دادن دانش‌آموزان به مدارس غيردولتي و گسترش چنين مدارسي را به‌دنبال خواهد داشت.اگر هدايت تحصيلي بايد به‌معناي واقعي اجرايي شود، چرا در مدارس دولتي شاهد اعمال مقررات هستيم ولي در مدارس غيردولتي امكان ثبت‌نام در رشته دلخواه دانش‌آموز فراهم مي‌شود. متأسفانه برخي از متوليان در استان‌ها خودشان صاحب مدارس غيردولتي هستند كه اين مهم موجب ايجاد بي‌اعتمادي در خانواده‌ها مي‌شود.» قاسم احمدي لاشكي عضو ديگر اين كميسيون نيز ديدگاه مشابهي دارد و مي‌گويد: چنين كاري خلاف قانون اساسي و اصل رايگان بودن تحصيلات تا پايان دوره متوسطه است.

کد خبر 362491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha